Rynkiem kluczowym dla przewoźnika Ryanair jest Kraków. To właśnie tam, dzięki samolotom typu Boeing 737, możliwe jest bezpośrednie dotarcie do ponad 80 miast. W roku ubiegłym popularne irlandzkie linie lotnicze wykazały swoją dominującą pozycję na krakowskim lotnisku Balice, przewożąc rekordową liczbę 4,8 miliona pasażerów.
Lotnisko w Krakowie zanotowało w roku 2023 rekordowy ruch pasażerski. Po raz pierwszy w jego historii obsłużyło dziewięciomilionowego podróżnego, który leciał do stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Abu Zabi. W ciągu całego ostatniego roku, drugie co do wielkości lotnisko w Polsce przyjęło aż 9 404 611 pasażerów, co stanowi wzrost o 27% w porównaniu do roku 2022. Również w odniesieniu do najlepszego dotąd roku branży lotniczej, czyli 2019, kiedy krakowskie lotnisko obsłużyło 8 410 817 pasażerów, wynik za rok 2023 był większy o niemal milion podróżnych.
Dla przewoźnika Ryanair, Kraków jest najważniejszym punktem na mapie Europy Środkowo-Wschodniej i jednym z najistotniejszych w całej Europie. Na lotnisku Balice stacjonuje dziewięć samolotów Boeing, w tym sześć nowoczesnych typu B737 MAX 8, zwanych „Gamechangerami”. Rozbudowana siatka połączeń irlandzkiego przewoźnika na lotnisku im. Jana Pawła II rośnie z roku na rok i obecnie obejmuje 83 miasta w Europie, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie.
W roku 2023 wszystkie linie lotnicze należące do Grupy Ryanair przetransportowały rekordową liczbę 181,8 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o 20 milionów w porównaniu do roku poprzedniego. Ostateczny wynik mógł być jeszcze wyższy, jednak konflikt izraelsko-palestyński zmusił przewoźnika do odwołania ponad 72,5 tysiąca lotów do i z Tel Awiwu.
Rok ubiegły miał również charakter rekordowy dla tanich linii lotniczych pod kątem ilości pasażerów przewiezionych do i z Krakowa. Początkowe prognozy Ryanaira zakładały, że z oferty przewoźnika skorzysta 4,5 miliona osób. Jak się jednak okazało, w ciągu całego roku 2023 irlandzki przewoźnik przetransportował do i z Krakowa aż 4 813 360 pasażerów. Tak imponujący wynik zapewnił Ryanairowi pozycję lidera na krakowskim lotnisku, z udziałem w ruchu lotniczym wynoszącym 51%.
Z ambitnych planów Ryanaira wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat chce on podwoić liczbę pasażerów przewożonych do i z Krakowa. Już w nadchodzącym sezonie letnim przewoźnik uruchomi nowe połączenia z Krakowa do Dubrownika w Chorwacji i Faro w Portugalii. Dla efektywnej realizacji rozbudowanej siatki połączeń letnich, jedna z maszyn Boeing 737 zostanie przeniesiona z Modlina do Balic, co jest konsekwencją sporu między zarządem Mazowieckiego Portu Lotniczego a zarządem Ryanaira.