Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, pozytywnie ocenił postępy w budowie dwóch kluczowych odcinków dróg ekspresowych w Krakowie – Północnej Obwodnicy Krakowa (S52) oraz części trasy S7. Minister potwierdził, że prace idą zgodnie z założonym planem i obie arterie powinny być gotowe do oddania do użytku w 2022 roku.

Podczas poniedziałkowej wizyty na budowie, Adamczyk podkreślił wysokie tempo prac, które wykonawcy osiągnęli podczas sezonu budowlanego tego roku. Zauważył, że pomimo wyzwań wymagających intensywnych rozmów i dyskusji, terminy postawione przed wykonawcami zostaną dotrzymane. Minister oparł swoje przewidywania nie tylko na deklaracjach wykonawców, ale także na stopniu zaawansowania robót i postępie obserwowanym na budowie.

Adamczyk szczególnie odnotował wysokie zaawansowanie prac na odcinku drogi S7 między węzłem Miechów a węzłem Szczepanowice (ok. 5,33 km). Wskazał, że po pokonaniu pewnych przeszkód, już w połowie przyszłego roku powinna być możliwość przejazdu drogą ekspresową od węzła Widoma koło Słomnik na północ aż do województwa świętokrzyskiego. Dodatkowo, przypomniał, że umowa z wykonawcą tego fragmentu S7 – konsorcjum firm Fabe Polska i „SP” Sine Midas Stroy – została podpisana przez GDDKiA w lutym ubiegłego roku. Wartość inwestycji wyniosła około 182 miliony złotych.

Co więcej, minister Adamczyk zapowiedział, że prace na Północnej Obwodnicy Krakowa (S52) również znacznie posunęły się do przodu. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, plan jest taki, żeby obie trasy – S52 i S7 – zostały połączone w przyszłym roku. Budowa Obwodnicy Północnej Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Umowa z wykonawcą – tureckim Gulermak i polskimi Mostami Łódź – została podpisana już wcześniej, bo w listopadzie 2018 roku. Całkowity koszt realizacji wynosi prawie 2,4 miliarda złotych, z czego prawie 680 milionów złotych pochodzi z dotacji UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jako część tej inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości około 12,5 km, od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł zostanie wybudowany jako część realizacji trasy S7, łącząc obie drogi i tworząc tym samym obwodnicę miasta.

Na koniec, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, Tomasz Pałasiński, zwrócił uwagę na kluczowy punkt całego przedsięwzięcia – węzeł Mistrzejowice. Stwierdził, że to właśnie ten węzeł będzie najważniejszym elementem łączącym trasy S52 i S7. Optymistycznie zakłada, że pomimo wyzwań technicznych i ograniczeń terytorialnych, w przyszłym roku węzeł Mistrzejowice będzie już pełnił swoją funkcję.