Kraków sięga po rekordowe fundusze na rozwój edukacji – przekazując ponad 60 milionów złotych na projekty, które mają przełożyć się na konkretne zmiany w miejskich szkołach. Nowoczesne podejście do nauki, bliska współpraca z biznesem oraz troska o integrację uczniów z różnych środowisk to filary tegorocznych inwestycji w edukację.

Duże środki, szeroki zakres działań – jak Kraków buduje przyszłość edukacji

W 2025 roku krakowskie szkoły i placówki oświatowe zyskają ponad 60 mln złotych pozyskanych z różnorodnych źródeł – głównie unijnych i rządowych programów wsparcia. Zgromadzone fundusze mają zostać przeznaczone nie tylko na unowocześnienie wyposażenia i infrastruktury, ale również na działania ściśle powiązane z aktualnymi wyzwaniami rynku pracy.
Wśród priorytetów znalazły się: lepsze przygotowanie młodzieży do startu zawodowego, zwiększenie kompetencji nauczycieli oraz budowanie otwartego i przyjaznego środowiska dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach.

Centrum Kompetencji Zawodowych – szansa na wyrównanie edukacyjnych szans

Największa część środków – ponad 22 mln zł – zostanie zainwestowana w rozbudowę sieci Centrum Kompetencji Zawodowych. Projekt, realizowany przy wsparciu Europejskich Funduszy dla Małopolski 2021–2027, obejmie 16 szkół zawodowych w Krakowie.
Celem inicjatywy jest zapewnienie równego dostępu do nowoczesnej edukacji zawodowej, zgodnej z potrzebami lokalnych pracodawców. Działania obejmują zarówno modernizację zaplecza dydaktycznego (7,7 mln zł przeznaczono na ten cel), jak i organizację praktyk, kursów czy wyjazdów studyjnych. Takie rozwiązania mają bezpośrednio przełożyć się na łatwiejszy start absolwentów na rynku pracy.

Nowe Branżowe Centra Umiejętności – lepszy kontakt uczniów z rynkiem pracy

Nowoczesna edukacja to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka. W ramach ogólnopolskiego konkursu, Kraków uzyskał blisko 18 mln zł na utworzenie Branżowych Centrów Umiejętności w dwóch kluczowych placówkach – Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych oraz Zespole Szkół Mechanicznych nr 2.
Dzięki tym środkom możliwe będzie stworzenie nowoczesnych pracowni, organizacja szkoleń dla uczniów, dorosłych oraz nauczycieli, a także zacieśnienie współpracy z przedsiębiorcami. Projekty mają pomóc w zdobywaniu przez młodych ludzi takich kwalifikacji, które realnie zwiększają ich szanse na zatrudnienie w lokalnych firmach.

Wsparcie dla różnorodności – integracja uczniów z różnych środowisk

Krakowskie szkoły otrzymają także 5,9 mln zł na działania skierowane do uczniów pochodzących z rodzin migranckich i uchodźczych. Program „Przyjazna szkoła”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, zakłada zatrudnienie asystentów międzykulturowych w aż 90 placówkach.
Celem jest uproszczenie procesu integracji i zapewnienie wszystkim dzieciom bezpiecznego, przyjaznego oraz wspierającego rozwoju środowiska edukacyjnego. To odpowiedź na rosnącą liczbę uczniów z doświadczeniem migracji w miejskich szkołach.

Kompleksowe działania dla lokalnej społeczności

Poza dużymi projektami, Kraków prowadzi także szereg mniejszych inicjatyw edukacyjnych, które odpowiadają na konkretne potrzeby mieszkańców. Programy takie jak Sunny Support Centre, Aktywna Szkoła AS, wsparcie rodzin romskich czy Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 łączą się w szeroki pakiet działań nastawionych na wyrównywanie szans oraz wspomaganie rozwoju wszystkich grup społecznych.
Łącznie na tego typu przedsięwzięcia przeznaczono ponad 14 mln zł. Dzięki temu możliwe jest nie tylko doposażenie szkół, ale również realizacja projektów aktywizujących i integrujących różnorodne środowiska.

Jasne zasady i realne efekty – co zyska Kraków?

Podsumowując, Kraków stawia na konsekwentne wykorzystywanie zewnętrznych funduszy do podnoszenia jakości edukacji na wielu poziomach. Od inwestycji w praktyczne nauczanie i współpracę z biznesem, przez rozwój infrastruktury, aż po działania integracyjne – wszystkie inicjatywy są podporządkowane temu, by młodzi ludzie mieli jak najlepszy start, a nauczyciele skuteczne narzędzia do pracy.
Tegoroczne inwestycje pokazują, że miasto nie tylko idzie z duchem czasu, ale także odpowiada na faktyczne potrzeby mieszkańców – zarówno tych najmłodszych, jak i dorosłych korzystających z możliwości dokształcania.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa