Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury, nie ma zamiaru przedłużać kontraktu z obecnym operatorem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Umowa koncesyjna z firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA jest dobiega końca w 2027 roku.

Kiedy umowa wygaśnie, kontrolę nad tym fragmentem trasy przejmie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury, stwierdziła, że nie ma planów na kontynuowanie zarządzania i eksploatacji autostrady A4 przez prywatną firmę. Dodała, że po objęciu kontrolą nad odcinkiem Katowice – Kraków przez GDDKiA, ten fragment autostrady zostanie włączony do ogólnej polityki poboru opłat na drogach zarządzanych na poziomie państwowym.

Zgodnie z decyzją ministerstwa, kierowcy samochodów osobowych i motocykli nie będą musieli płacić za przejazd tym odcinkiem autostrady. Szumańska podkreśliła, że zapewni to jednolite warunki dla wszystkich kierowców korzystających z autostrad zarządzanych przez państwo.

Warto dodać, że wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są bezpłatne dla samochodów osobowych i motocykli. Ponadto, od 1 lipca 2023 roku, opłaty zostały zniesione na odcinkach A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, które są zarządzane przez GDDKiA.

Aktualna sieć płatnych dróg krajowych w Polsce, które są pod kontrolą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obejmuje prawie 3700 km i od 2017 roku nie uległa rozszerzeniu. Za przejazd odcinkami płatnymi muszą płacić wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, takie jak ciężarówki czy autobusy.