Podczas ostatniego spotkania Rady Miasta Krakowa, wiceprezydent Jerzy Muzyk ujawnił ambitne plany PKP dotyczące stworzenia nowej trasy kolejowej. Proponowana linia, mająca łączyć osiedle Złocień z Nową Hutą, to część strategii rozwoju miasta i rozważany jest pomysł jej realizacji w formie tunelu.
– PKP pokazało nam projekt linii kolejowej prowadzącej tunelem z przystanku na Złocieni do kombinatu w Nowej Hucie. To jest na razie tylko początkowy pomysł, bez ustalonych jeszcze miejsc przystanków. Ale na pewno weźmiemy tę propozycję pod uwagę podczas planowania przestrzennego rozwoju Krakowa – wyjaśnia wiceprezydent Jerzy Muzyk.
W ramach ekspansji sieci kolejowej w Krakowie, PKP PLK obecnie koncentruje się na rozwijaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej. W ostatnich latach do centralnych torów w Krakowie dodano dodatkowe pary torów dla pociągów SKA, co zaowocowało nowym przystankiem Kraków Grzegórzki oraz kilka estakad kolejowych i trzech mostów na Wiśle.
2019 rok był rekordowy dla przewoźników kolejowych działających w Małopolsce – wybrali ich usługi ponad 20 milionów pasażerów. Przewiduje się, że zainteresowanie podróżowaniem koleją będzie nadal rosło.
Planowane są także nowe trasy SKA, w tym linia prowadząca z Dworca Głównego przez Olszę, Dąbie i Łęg do Nowej Huty. PKP PLK planuje w najbliższych latach rozbudowę sieci kolejowej, z myślą o stworzeniu połączeń między Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem.
We wrześniu 2019 roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę, w której apelowała do prezydenta miasta o ekspansję systemu kolei aglomeracyjnej poprzez budowę nowych przystanków na linii kolejowej nr 8. Dodatkowo, wnioskowano o włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100, znanej jako Mała Obwodnica Kolejowa Krakowa.
W uchwale zaproponowano także budowę co najmniej trzech nowych przystanków na linii kolejowej nr 8: Kraków – Prądnik Czerwony, Kraków – Prądnik Biały oraz Kraków – Żabiniec (al. 29 listopada), co miałoby towarzyszyć budowie kładki dla pieszych i rowerzystów.