Znaczące zmiany w komunikacji miejskiej w Krakowie – co czeka mieszkańców od 2026 roku?

Nowe zasady i ceny biletów – szczegółowy harmonogram

Krakowska komunikacja miejska szykuje się do największych od lat zmian w systemie biletowym. Projekt uchwały dotyczący taryf, przygotowany przez Prezydenta Miasta Aleksandra Miszalskiego, trafił już pod obrady Rady Miasta. Najważniejsze aktualizacje mają wejść w życie w dwóch etapach: pierwszy już na początku 2026 roku, drugi – w 2027 roku.

  • Początek 2026 roku – nowe ceny biletów okresowych oraz specjalna oferta rocznych biletów dla studentów.
  • 2027 rok – start zupełnie nowej taryfy dynamicznej, w której opłata zależeć będzie od faktycznie przejechanego dystansu.

Bilety okresowe – większy wybór, dopasowanie do potrzeb

Odpowiadając na sygnały mieszkańców, miasto rozszerza ofertę biletów okresowych. Zmiany obejmą zarówno bilety miesięczne, półroczne, jak i specjalne metropolitalne – dostępne będą opcje imienne, firmowe, na wybraną liczbę stref.
Studenci skorzystają z nowych, rocznych biletów, które mają ułatwić codzienne podróżowanie i usystematyzować wydatki na transport.

Nowa propozycja uwzględnia także bilety metropolitalne – pozwalające podróżować nie tylko po Krakowie, ale także w obszarze okolicznych gmin, co szczególnie docenią pracownicy dojeżdżający spoza miasta.

Bilety krótkoterminowe – różnorodność dla mieszkańców i turystów

Zmodyfikowane zostaną również bilety jednorazowe i czasowe. Osoby korzystające z transportu okazjonalnie będą mogły swobodnie wybierać spośród szerokiej gamy:

  • biletów minutowych (15, 30, 60, 90 minut),
  • biletów krótkookresowych (24, 48, 72 godziny).

Opcje te mają na celu ułatwienie poruszania się zarówno mieszkańcom, jak i odwiedzającym Kraków turystom, dopasowując się do różnych potrzeb i długości pobytu w mieście.

Taryfa dynamiczna – rewolucja w naliczaniu opłat

Od 2027 roku Kraków wprowadza taryfę dynamiczną, która zmieni sposób rozliczania przejazdów. Pasażerowie zapłacą za rzeczywisty dystans – podstawowa opłata obejmować będzie przejazd do 3,5 km, a przekroczenie tego dystansu wiązać się będzie z doliczeniem niewielkiej kwoty za każde następne 500 metrów. Dodatkowo, zabezpieczono interesy pasażerów poprzez wprowadzenie dziennego limitu wydatków – po jego przekroczeniu kolejne przejazdy w tym dniu będą już bez dodatkowych opłat.

Nowe uprawnienia – wsparcie dla konkretnych grup

Planowane zmiany to nie tylko inne ceny, ale też nowe ulgi i udogodnienia. Wakacyjna darmowa komunikacja obejmie wszystkich absolwentów szkół podstawowych, co ma ułatwić młodzieży poruszanie się w letnich miesiącach. Osoby po przeszczepach zyskają prawo do biletów ulgowych, a bezrobotni będą mogli łatwiej kupić bilety aktywizujące dzięki poszerzeniu sieci sprzedaży.

Krakowskie ceny na tle innych miast – zachowana konkurencyjność

Mieszkańcy mogą być pewni, że nowe stawki pozostaną na rozsądnym poziomie. Ceny biletów miesięcznych po zmianach będą zbliżone do tych obowiązujących w Lublinie, Toruniu czy Warszawie, i niższe niż w Gdańsku, Łodzi lub Szczecinie. Miasto podkreśla, że dąży do równowagi między jakością usług a możliwościami finansowymi mieszkańców.

Dlaczego podwyżki są nieuniknione?

Rosnące wydatki na komunikację są efektem zarówno inflacji, jak i wyższych cen energii, paliw i kosztów zatrudnienia. Utrzymanie taboru oraz inwestycje w nowoczesne, ekologiczne pojazdy generują dodatkowe wydatki. Władze miasta zapewniają jednak, że każda złotówka z podwyżek wróci do pasażerów w postaci lepszego standardu podróży – w tym nowych autobusów zeroemisyjnych i niskopodłogowych tramwajów.

W 2024 roku Kraków planuje przeznaczyć większy budżet na wsparcie transportu publicznego, by mimo wyższych kosztów mieszkańcy nadal mogli korzystać z atrakcyjnych ofert i nowoczesnych rozwiązań w codziennych dojazdach.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa