Działania serwisowe na krakowskim torowisku tramwajowym zmierzające do jego modernizacji są aktualnie prowadzone w kierunku pętli Bieżanowo. W trakcie prac, które mają miejsce na ulicach Telimeny i Prostej, dokonywane są m.in. wymiany przejazdów przez tory tramwajowe. W celu zwiększenia trwałości nawierzchni drogowej, nowo wybudowane przejazdy będą wyposażone w prefabrykowane płyty torowe.
W obrębie ulicy Telimeny wprowadzono innowacyjne podejście: wykorzystano specjalne prefabrykowane płyty torowe. Te rozwiązania mogą być stosowane tam, gdzie warunki geometryczne nie pozwalają na użycie standardowych elementów prefabrykowanych.
Gdyby ta metoda okazała się skuteczna, możliwe byłoby jej zastosowanie w innych miejscach, jak choćby na Starym Mieście, gdzie promienie łuków szyn są niezwykle małe. Na rzecz tradycyjnych płyt torowych, będziemy montować specjalnie zamawiane płyty, co powinno przyczynić się do znacznej poprawy jakości nawierzchni drogowej – szczególnie na skrzyżowaniach tramwajowych. Do tej pory, istniejące rozwiązania nie umożliwiały użycia prefabrykatów na skrzyżowaniach oraz łukach o niewielkich promieniach. Dzięki nowym technologiom, nawierzchnia w tych kluczowych punktach powinna wykazywać wyższą trwałość. Zniszczenia nawierzchni asfaltowej na skrzyżowaniach stanowią jeden z głównych problemów, które utrudniają życie kierowcom.
– Ten test ma za zadanie odpowiedzieć na pytanie, czy nowa technologia będzie skutecznym rozwiązaniem tych problemów. Rezultaty będą decydujące dla planowania przyszłych inwestycji. Wykorzystujemy prace, które i tak musiałyby się odbyć, aby sprawdzić, czy nowe technologie rzeczywiście poprawią komfort poruszania się po centrum Krakowa – mówi Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.