Podczas sesji Rady Miasta Krakowa, która odbyła się 28 sierpnia, prezydent miasta Aleksander Miszalski przedstawił swoje plany dotyczące budowy metra. Wyraził zamiar intensyfikacji prac nad tym projektem i postulat przeprowadzenia konsultacji społecznych. Wskazał na najważniejsze problemy miasta – korki, braki miejsc parkingowych oraz smog, które mogą zostać zażegnane dzięki budowie metra. Przypomniał wyniki referendum z 2014 roku, kiedy to 55% mieszkańców poparło ten pomysł. Prezydent przyznał, że prace nad realizacją projektu nie postępowały tak dynamicznie jak można było oczekiwać i zadeklarował podjęcie działań mających na celu przyspieszenie procesu.

Zgodnie z informacjami podanymi przez prezydenta Miszalskiego, obecnie miasto kontynuuje starania o uzyskanie decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu budowy linii metra. Linia ta ma przebiegać z Nowej Huty przez centrum miasta do Bronowic. Trasa została zaplanowana w poprzedniej kadencji, za czasów prezydentury Jacka Majchrowskiego. Pierwszym priorytetem jest budowa odcinka z Ronda Generała Maczka do ulicy Piastowskiej. Szacowany koszt tego etapu to około 3 mld złotych, które mają być pokryte ze środków budżetu miasta, rządowych i europejskich. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka ma być uzyskana w okresie między I a II kwartałem 2025 roku.

W ramach planu ogólnego dla miasta mają zostać określone kolejne etapy budowy metra, takie jak odcinki od ulicy Piastowskiej do Bronowic oraz odcinek nowohucki. Koszt kolejnych etapów szacowany jest na około 10 mld złotych, do czego należy doliczyć koszt zakupu taboru wynoszący około 1,5 mld złotych.

Prezydent Miszalski podkreślił, że całkowity koszt budowy metra może przekroczyć 15 mld złotych i zaznaczył konieczność podejmowania przemyślanych decyzji w tej sprawie. Przyznał również, że od momentu objęcia urzędu w maju odbył wiele spotkań dotyczących budowy metra. Wśród planowanych działań wymienił kontynuację analiz dokumentów, rozmowy z centralą rządową w celu pozyskania funduszy czy powołanie rady konsultacyjno-naukowej.

Podczas sesji radni wyrazili swoje obawy dotyczące wprowadzenia konkretnego harmonogramu budowy metra oraz braku precyzyjnych informacji na temat finansowania projektu. Radny Michał Starobrat z klubu „Kraków dla Mieszkańców” wyraził nadzieję, że terminy rozpoczęcia inwestycji w 2028 roku i udostępnienie pierwszych podziemnych przejazdów w 2032 roku nie staną się jedynie pytaniami bez odpowiedzi.