W sercu Krakowa, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością, wprowadzono nowe regulacje mające na celu ochronę jego wyjątkowego charakteru oraz poprawę komfortu osób poruszających się pieszo. Obszary takie jak Rynek Główny i Kazimierz stały się częścią specjalnych stref ograniczonego ruchu, co znacznie utrudnia wjazd pojazdom mechanicznym. Dla wielu mieszkańców i gości może być to nowość, dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak te zmiany wpływają na komunikację w centrum miasta.

Charakterystyka stref ograniczonego ruchu

Krakowskie Stare Miasto, będące magnesem dla turystów, odnotowuje dominację pieszych. Wprowadzenie stref ogranicza liczbę pojazdów, co jest korzystne zarówno dla turystów, jak i lokalnych mieszkańców. Kluczowym oznaczeniem w tych strefach są znaki B-1, które wskazują zakaz ruchu w obu kierunkach. Kierowcy muszą być świadomi, że ignorowanie tych znaków skutkuje mandatami, co wymaga szczególnej uwagi na oznakowanie, by uniknąć kar finansowych.

Wyjątki od reguły

Pomimo obowiązujących ograniczeń, istnieją określone wyjątki dotyczące wjazdu do stref ograniczonego ruchu. Uprawnienia mają:

  • właściciele abonamentów parkingowych w sektorze A1
  • osoby posiadające własności lub wynajmujące miejsca parkingowe
  • pojazdy dostawcze w ściśle określonych godzinach
  • rowery i hulajnogi
  • taksówki oraz dorożki
  • pojazdy służb miejskich i specjalnych.

Zarządcy krakowskich dróg są zobligowani do umieszczania informacji o tych wyjątki na tablicach pod znakami B-1, co niejednokrotnie skutkuje zwiększeniem rozmiarów tych tablic.

Zasięg stref ograniczeń

W Krakowie wyznaczono dwa główne obszary z ograniczeniami ruchu. Pierwszy, obejmujący Stare Miasto, włącza teren wewnątrz I obwodnicy oraz okolice Wawelu, takie jak ul. św. Idziego i Podzamcze. Drugim obszarem jest Kazimierz, gdzie ograniczenia obowiązują na placu Nowym i licznych ulicach, takich jak Bartosza, Józefa, czy Miodowa. Aby ułatwić nawigację, Zarząd Dróg Miasta Krakowa udostępnił interaktywną mapę.

Szczególne przypadki: Ulica Floriańska

Niektóre lokalizacje w Krakowie wymagają dodatkowych restrykcji ze względów bezpieczeństwa. Dotyczy to ul. Floriańskiej, gdzie obowiązuje zakaz ruchu rowerowego, jako odpowiedź na liczne skargi mieszkańców dotyczące bezpieczeństwa. Komisja ds. Zrównoważonej Gospodarki Nocy zaleciła zwiększenie widoczności znaków, co wdrożono we wrześniu 2025 roku. Nowe, większe znaki oraz symbole na nawierzchni mają za zadanie lepiej informować kierowców o obowiązujących restrykcjach.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa