Nowe udogodnienia dla podróżnych szykują się w Małopolsce – regionie stale inwestującym w rozwój transportu publicznego. Władze województwa i PKP Polskie Linie Kolejowe uruchamiają kolejną fazę programu, którego celem jest poprawa dostępności do kolei poprzez rozbudowę infrastruktury parkingowej. Dla wielu mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy lub szkoły to konkretna szansa na wygodniejszą i bardziej ekologiczną podróż.
Duże zmiany w Krakowie oraz sąsiednich gminach
Największą inwestycję parkingową przewidziano w Nowej Hucie – przy przystanku Kraków Kościlniki powstanie obiekt oferujący aż 140 miejsc dla aut oraz 40 stanowisk dla rowerów. Tak znacząca rozbudowa odpowiada na rosnące potrzeby mieszkańców i ma realnie usprawnić przesiadki z samochodu na pociąg. W Kętach pojawi się kolejny duży parking, zaprojektowany dla 92 pojazdów – to właśnie te dwie lokalizacje będą w stanie obsłużyć największą liczbę kierowców pozostawiających auta w pobliżu stacji kolejowych.
Wzmocnienie komunikacji także w mniejszych miejscowościach
Nie tylko duże miasta skorzystają na nowym programie. W Rudawie i Przeciszowie planowana jest budowa parkingów mieszczących po 35 samochodów każdy, natomiast w Dulowej powstanie plac na 25 pojazdów. Każda z tych inwestycji została szczegółowo zaprojektowana z myślą o wygodzie pasażerów – przewidziano udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz elementy poprawiające komfort użytkowania, takie jak czytelne oznakowanie czy dogodny dostęp do peronów.
Lokalne gminy gwarancją trwałego utrzymania inwestycji
Realizacja i codzienne funkcjonowanie nowych parkingów to efekt ścisłej współpracy pomiędzy PKP PLK i samorządami lokalnymi. To właśnie te ostatnie będą odpowiedzialne za bieżącą obsługę i utrzymanie infrastruktury. Dzięki temu system „Parkuj i jedź” zyskuje realny wymiar w Małopolsce – mieszkańcy mogą liczyć na dobre warunki do zostawienia auta i kontynuowania podróży koleją, a władze lokalne mają narzędzie do skutecznego wspierania zrównoważonego transportu.
Małopolska stawia na szeroki rozwój kolei i parkingów
Program modernizacji i budowy przystanków kolejowych obejmuje w sumie 23 lokalizacje rozrzucone po całym regionie. Dotychczas nowe inwestycje pojawiły się już m.in. w Krakowie, Wolbromiu, Nowym Sączu, Dąbrówce, Zatorze i Pisarach. Do końca bieżącego roku zakończą się również prace przy budowie peronów w Szczepanowicach. Całość wpisuje się w strategię promowania kolei jako środka transportu pierwszego wyboru, zwłaszcza na trasach dojazdowych do dużych aglomeracji i w ramach połączeń regionalnych.
