Wojewoda Małopolski podjął decyzję o zainicjowaniu prac drogowych na 1,1 km odcinku drogi krajowej nr 7 w Libertowie, znanym jako zakopianka. Ta decyzja, podjęta tydzień temu, ma na celu poprawę układu komunikacyjnego i modernizację infrastruktury technicznej w celu ułatwienia bezpiecznej podróży z Krakowa do Zakopanego.

Planowane zmiany obejmują likwidację skrzyżowania zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Zamiast tego drogowcy wybudują 52-metrowy tunel pod DK7, umożliwiając przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Dodatkowo, zostanie rozbudowana sieć dróg lokalnych wzdłuż zakopianki, umożliwiając kierowcom korzystanie z nowego tunelu i wjazdu na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.

Dodatkowo, drogi gminne i powiatowe położone w bliskim sąsiedztwie projektowanej inwestycji zostaną połączone z dodatkowymi jezdniami równoległymi do zakopianki. W kontekście zwiększenia przepustowości tego odcinka planowane jest budowa trzech kładek dla pieszych w okolicach likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju.

Więcej inwestycji planowanych jest po wschodniej stronie trasy w Libertowie. Droga łącznikowa zostanie poszerzona, a wjazdy na posesje zostaną przebudowane. Dodatkowo, powstaną dwa nowe ronda: pierwsze na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7; drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką.

Zakopianka straci skręty w prawo w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Wyprowadzenie z tych ulic na DK7 nie będzie już możliwe, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

Dodatkowo, projekt obejmuje budowę ekranów akustycznych, ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie oraz dwóch przepustów na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Przekazanie placu budowy wykonawcy jest planowane na luty. Zadanie o wartości prawie 150 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie w systemie Projektuj i buduj. Planowany termin zakończenia prac to połowa 2027 roku.