Krakowscy samorządowcy z wizytą w warszawskim metrze – czego nauczyli się dla Krakowa?

W środę przedstawiciele krakowskiego magistratu z prezydentem Aleksandrem Miszalskim oraz zastępcą Stanisławem Mazurem na czele odwiedzili nowo powstające fragmenty warszawskiego metra. Spotkanie odbyło się na zaproszenie firmy Metro Warszawskie i miało na celu bezpośrednie poznanie rozwiązań, które przyspieszyły rozwój warszawskiej sieci podziemnej komunikacji.

Bezpośredni kontakt z najnowszymi rozwiązaniami

Delegacja z Krakowa wzięła udział w zwiedzaniu terenu budowy końcowych stacji drugiej linii metra oraz zaplecza technicznego stacji „Karolin”. W skład grupy weszli również urzędnicy i eksperci odpowiedzialni za planowanie krakowskiego metra, którzy mieli okazję rozmawiać z inżynierami i praktykami z Warszawy. Zebrane podczas tej wizyty informacje mają pomóc w realizacji inwestycji w Krakowie w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla mieszkańców.

Nowe technologie: mniej uciążliwości, większa efektywność

Szczególne zainteresowanie wzbudziły technologie drążenia tuneli metodą TBM (Tunnel Boring Machine). Jest to obecnie najnowocześniejsza metoda budowy tuneli podziemnych w gęsto zabudowanych miastach. Zastosowanie TBM pozwala na znaczące ograniczenie hałasu, drgań oraz utrudnień na powierzchni, co może być kluczowe w przypadku przyszłych prac w Krakowie. Podczas rozmów pojawiły się również zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury oraz gospodarki materiałami wydobywanymi podczas drążenia.

Stacja „Karolin” – serce zaplecza warszawskiej linii

Budowa stacji techniczno-postojowej „Karolin” była kolejnym tematem spotkania. To właśnie tutaj powstają hale i tory, na których każdego dnia serwisowanych będzie nawet 40 składów metra. Przedstawiciele Krakowa mieli możliwość przyjrzeć się, jak w praktyce zorganizowane jest zaplecze techniczne, serwisy naprawcze oraz zabezpieczenia przeciwpożarowe, które muszą działać na najwyższym poziomie w rozbudowanej sieci metra.

Wnioski dla Krakowa

Wizyta w Warszawie pozwoliła krakowskim samorządowcom zebrać praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia inwestycji w skomplikowanym środowisku miejskim. Poznane rozwiązania technologiczne oraz organizacyjne mają zostać wykorzystane przy przygotowaniach do realizacji krakowskiego metra. Przedstawiciele miasta deklarują, że zdobytą wiedzę spożytkują, by przyszła budowa była sprawniejsza, bezpieczniejsza i mniej kłopotliwa dla mieszkańców.

Dla krakowian to ważny sygnał: miasto szuka najlepszych wzorców, by w przyszłości metro w Krakowie powstało z korzyścią zarówno dla komunikacji, jak i jakości życia w mieście.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa