Już tej jesieni Kraków zamieni się w tętniące życiem centrum nowoczesnych brzmień – miasto ponownie ugości międzynarodowy festiwal Sacrum Profanum. Tegoroczna edycja, oznaczona numerem 23., zapowiada się wyjątkowo: organizatorzy postawili na eksperyment, improwizację i twórczość przekraczającą typowe granice muzyki współczesnej. To propozycja nie tylko dla melomanów – program wydarzenia odważnie łączy sztukę dźwięku z refleksją nad współczesnością i otaczającym nas światem.

Nowatorskie formaty i nowe idee

W tym roku Sacrum Profanum podkreśla znaczenie doświadczenia muzycznego, które wykracza poza znane schematy koncertowe. Festiwal zaprasza do odkrywania dźwięków poprzez spontaniczne sesje, działania performatywne i kontemplację przestrzeni. Motywami przewodnimi są m.in. kontakt z naturą, pamięć zbiorowa, relacje międzyludzkie oraz refleksja nad upływem czasu. Organizatorzy zachęcają, by festiwalowe wydarzenia traktować jako moment zatrzymania i świadomego przeżywania muzyki.

Instalacja dźwiękowa: centrum artystycznych eksperymentów

Sercem tegorocznego programu stanie się monumentalna instalacja Konrada Smoleńskiego – „Everything Was Forever Until It Was No More”. Praca ta, doceniona już na arenie międzynarodowej, wykorzystuje potężne dźwięki spiżowych dzwonów i specjalnie rozstawionych głośników. W jej przestrzeni codziennie odbywać się będą improwizowane spotkania artystów – InstaImprowizacje. W każdej sesji udział wezmą muzycy, którzy nigdy wcześniej razem nie występowali, m.in. Marek Pospieszalski, Maja Ratkje, Marshall Trammell, Colin Webster i Jérôme Noetinger. Celem tych wydarzeń jest poszukiwanie nowych form współdziałania i spontanicznego tworzenia muzyki.

Literatura, tradycja i muzyczne pojedynki

Program Sacrum Profanum obfituje w projekty łączące dźwięk z literaturą, tradycją oraz elementem rywalizacji. Jednym z kluczowych wydarzeń będzie konfrontacja sceniczna duetu Malediwy z Colinem Websterem i Borją Díazem, w której improwizacja przeplata się z dialogiem i zaskoczeniem. Wyjątkowe miejsce zajmą także kompozycje inspirowane tekstami literackimi – Maja Ratkje z Stianem Westerhusem sięgną po sonety Szekspira, natomiast Jakob Kullberg przygotuje utwory oparte na poezji Ezry Pounda. Festiwal zadbał także o obecność nurtów ludowych – zespół La Baracande zaprezentuje liryczne lamentacje z regionu Górnej Loary, przybliżając słuchaczom nieznane tradycje muzyczne.

Miasto jako scena dźwiękowych wydarzeń

Sacrum Profanum to nie tylko sale koncertowe. Organizatorzy przenoszą część wydarzeń do przestrzeni publicznej, wykorzystując charakterystyczne punkty Krakowa jako tło dla artystycznych działań. O świcie i zachodzie słońca, w otoczeniu kopca Kraka oraz na krakowskich Błoniach, zabrzmi wyjątkowa kompozycja „You Origin” Stephena O’Malleya – czteroczęściowy utwór na alpejskie rogi, którego dźwięki mają współgrać z krajobrazem i naturalną akustyką miasta.

Na szczególną uwagę zasługuje też specjalny Marsz Niepodległej Muzyki, planowany w dniu Święta Niepodległości. Wspólne muzykowanie pod przewodnictwem Krakow Improvisers Orchestra stanie się okazją do świętowania wolności w zupełnie nowy, twórczy sposób.

Sacrum Profanum nieustannie redefiniuje, czym jest festiwal muzyki współczesnej. Tegoroczna odsłona to zaproszenie do przeżycia dźwięku na nowo – zarówno poprzez innowacyjne formy, jak i odważne łączenie tradycji z nowoczesnością. Kraków po raz kolejny potwierdza swoją pozycję miejsca otwartego na artystyczne eksperymenty i twórczy dialog.