Wieliczka stała się miejscem, gdzie edukacja i prewencja przemocy rówieśniczej nabrały nowego wymiaru dzięki szkoleniu zorganizowanemu 10 października 2025 roku. Ta wyjątkowa inicjatywa, odbywająca się w Mediatece – Bibliotece Miejskiej, przyciągnęła wielu specjalistów z dziedziny edukacji, stając się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń. Realizowana w ramach projektu „Procedura reagowania na sytuacje kryzysowe dla szkół w mieście i gminie Wieliczka – Procedura PIN”, a wspierana przez program „Razem bezpieczniej” na lata 2025–2028, przyniosła wiele inspirujących rozwiązań. Na czele prelegentów stanął prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, uznany autorytet w dziedzinie pedagogiki i edukacji medialnej.

Inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa młodzieży

Wydarzenie zainaugurował Tomasz Machnik, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, podkreślając znaczenie współpracy różnych instytucji w ochronie dzieci i młodzieży. Prowadzenie powierzono psychologowi i mediatorowi, Błażejowi Pasiutowi, który aktywnie uczestniczy w tworzeniu „Procedury PIN”. W szkoleniu uczestniczyli dyrektorzy szkół, pedagodzy oraz psycholodzy, a także przedstawiciele przedszkoli i lokalnych organizacji społecznych. Ta różnorodność uczestników pokazała, jak ważna jest współpraca na wielu poziomach.

Kompleksowy program szkolenia

Program szkolenia rozpoczął się od wykładu pt. „Po co zajmować się profilaktyką przemocy rówieśniczej wśród młodzieży?”, który poprowadził prof. Pyżalski. Podkreślił on znaczenie dialogu i wzajemnego szacunku w szkołach. Następnie odbyły się dwa bloki warsztatowe: pierwszy dotyczył profilaktyki przemocy, drugi zaś skupił się na interwencjach w przypadku jej wystąpienia. Uczestnicy mieli okazję poznać strategie przeciwdziałania agresji i budowania pozytywnych relacji wśród uczniów.

Nowatorskie rozwiązania w zarządzaniu kryzysowym

„Procedura PIN” to innowacyjny projekt, który ma na celu wsparcie szkół w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. Skupia się na rozwijaniu kompetencji kadry pedagogicznej i zacieśnieniu współpracy pomiędzy instytucjami. Planowane są kolejne szkolenia, warsztaty dla rodziców oraz symulacje praktyczne, które będą oceną skuteczności wdrażanych procedur. Pod przewodnictwem Zastępcy Burmistrza ds. Społecznych, Rówińskiego Lucjana, projekt ma na celu długofalowe podniesienie poziomu bezpieczeństwa w placówkach edukacyjnych.

Wspólne działania dla przyszłości edukacji

Inicjatywy takie jak „Procedura PIN” podkreślają, że bezpieczeństwo uczniów jest wspólną odpowiedzialnością rodziny, szkoły i samorządu. Dzięki współpracy różnych instytucji powstaje środowisko edukacyjne oparte na wsparciu i współodpowiedzialności. Dzięki takim działaniom Wieliczka staje się wzorem dla innych, jak skutecznie tworzyć bezpieczną i zrównoważoną przestrzeń edukacyjną.

Źródło: facebook.com/Wieliczka