Problemy w funkcjonowaniu systemów sprzedaży biletów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Krakowie, które rozpoczęły się wczoraj, są konsekwencją ataku hakerskiego. Cyberprzestępcy zaatakowali również stronę internetową MPK oraz inne systemy informatyczne przedsiębiorstwa. Autorami ataku są według wstępnych ustaleń międzynarodowi hakerzy działający na zlecenie. Notyfikacja o incydencie została zgłoszona policji.
Atak na systemy informatyczne MPK nastąpił wczesnym rankiem 3 grudnia. Z powodu jego skali i charakteru, sprawę zgłoszono do odpowiednich służb państwowych zajmujących się cyberbezpieczeństwem, jak również krakowskie MPK poinformowało Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników i pasażerów. Chociaż na chwilę obecną nie ma potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło, MPK postanowiło poinformować wszystkich zainteresowanych o istniejącym ryzyku.
Jeśli okaże się, że poufność danych została naruszona, MPK zobowiązało się poinformować o tym wszystkich, których może to dotyczyć poprzez specjalne komunikaty. W międzyczasie przewoźnik apeluje do wszystkich pasażerów, pracowników i współpracowników, którzy posiadają dane w systemie MPK, aby zachowali szczególną ostrożność podczas otwierania podejrzanych maili, odbierania telefonów i wszelkich innych prób nawiązania kontaktu. Sugeruje się również zastrzeżenie numeru PESEL.
Celem ataku hackerskiego było prawdopodobnie sparaliżowanie krakowskiej komunikacji miejskiej. Pomimo to, MPK nadal realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie. Trwają intensywne prace nad przywróceniem działania wszystkich systemów informatycznych, a wprowadzone zostaną dodatkowe środki bezpieczeństwa. W tym celu MPK współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.
Kontrolerzy biletowi korzystający z tramwajów i autobusów uwzględniają wszelkie potwierdzenia płatności, w tym te wysłane e-mailem.