W Krakowie rozpoczyna się realizacja jednej z najbardziej ambitnych inwestycji miejskich ostatnich lat – przebudowa ulicy Starowiślnej. Projekt ten nie tylko zakłada modernizację techniczną, ale również poprawę estetyki ulicy, zainspirowaną sukcesami, takimi jak odnowiona ulica Krakowska. Kluczowym elementem jest zwiększenie ilości zieleni, co ma na celu uczynienie przestrzeni bardziej przyjazną dla mieszkańców i odwiedzających.

Koordynacja i finansowanie: fundamenty projektu

Inwestycja tej skali wymaga ścisłej współpracy z właścicielami infrastruktury podziemnej oraz załatwienia skomplikowanych kwestii administracyjnych. Projekt ma być częściowo finansowany z programu FEnIKS, który przewiduje wsparcie w wysokości około 82 milionów złotych. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ok. 132 miliony złotych. Taka współpraca jest niezbędna dla zapewnienia płynnego przebiegu prac.

Postępy w dokumentacji projektowej

22 października oficjalnie zakończono uzgodnienia dotyczące projektu architektoniczno-budowlanego dla branży drogowo-torowej. Obecnie trwają prace nad szczegółowymi planami dotyczącymi sieci infrastruktury technicznej. Ukończenie tego etapu umożliwi dalsze procedury administracyjne, niezbędne do uzyskania decyzji pozwalającej na rozpoczęcie prac budowlanych.

Stan torowiska: konieczność szybkiej reakcji

Torowisko na ulicy Starowiślnej, integralna część krakowskiej sieci tramwajowej, wymaga pilnej uwagi. Prowadzone badania techniczne wykazały, że choć jego stan jest zadowalający pod względem bezpieczeństwa, nie spełnia obecnych standardów komfortu. Inspektorzy z Zarządu Dróg Miejskich w Krakowie (ZDMK) zalecają przed rozpoczęciem głównych prac interwencje wykraczające poza standardowe naprawy.

Planowane działania na przyszłość

ZDMK finalizuje analizy dotyczące prac, które mają na celu zapewnienie ciągłości ruchu tramwajowego, by uniknąć wyłączenia torowiska przed przebudową. Przewidywane działania obejmują kluczowe odcinki, takie jak ul. Berka Joselewicza – ul. Miodowa oraz ul. Św. Wawrzyńca – most Powstańców Śląskich. Analizowany jest zakres prac, w tym możliwości wymiany płyt torowych, wymiany odcinkowych szyn oraz wzmacniania podbudowy w strategicznych miejscach. Dzięki tym działaniom ruch tramwajowy ma być utrzymany przez najbliższe dwa lata.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa