Rozpoczęła się intensywna budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S7, który połączy Widomę z Krakowem, przekształcając lokalny krajobraz komunikacyjny. Projekt, realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wkroczył w zaawansowany etap, gdzie największym wyzwaniem jest precyzyjne przesunięcie ogromnej estakady. Inwestycja ta, o wartości 955,5 mln zł, jest w dużej mierze finansowana ze środków Unii Europejskiej.
Spektakularne przesunięcie estakady
W czwartek, 18 września 2025 roku, rozpoczęła się operacja przesuwania monumentalnej estakady w rejonie Węzła Mistrzejowice. Ta imponująca konstrukcja, mająca ponad 900 metrów długości i ważąca 27 tysięcy ton, ma zostać dokładnie połączona z nową jezdnią prowadzącą w kierunku Warszawy. Zadanie to wymaga nie tylko zaawansowanej technologii, ale również współpracy licznych specjalistów w celu zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa.
Mechanika przesuwania konstrukcji
Przemieszczenie estakady to wyzwanie dla współczesnej inżynierii. Ruch odbywa się z prędkością nie większą niż 10 centymetrów na minutę dzięki zastosowaniu siłowników hydraulicznych. Proces ten wymaga ciągłego nadzoru specjalistów, którzy z pomocą teflonowych podkładek i geodetów dbają o precyzyjność przesunięcia. Każdy etap jest dokładnie monitorowany, co zapewnia, że konstrukcja trafia na właściwe miejsce.
Nowa wizja Węzła Mistrzejowice
Węzeł Mistrzejowice jest kluczowym punktem projektu, który musiał zostać przeprojektowany ze względu na rosnące natężenie ruchu w okolicy. Zmiany obejmowały m.in. poszerzenie łącznic i dostosowanie geometrii skrzyżowań. Po ukończeniu, węzeł ten stanie się centralnym punktem komunikacyjnym, obsługującym ruch z trzech różnych kierunków, co znacznie zwiększy jego przepustowość i znaczenie w regionie.
Ostatnia prosta do zakończenia projektu
Zbliżamy się do zakończenia procesu przesuwania estakady, co nie tylko oznacza sukces inżynieryjny, ale także przybliża nas do ukończenia jednej z największych inwestycji w infrastrukturę drogową regionu. Połączenie to stanie się częścią obwodnicy Krakowa, co z kolei znacząco poprawi przepustowość dróg w Małopolsce. Nowa trasa o długości ponad 18 kilometrów, ma zostać oddana do użytku do 2026 roku, znacząco odciążając ruch w centrum Krakowa.