W najbliższych latach mieszkańców Małopolski oraz wszystkich podróżujących Zakopianką czekają odczuwalne zmiany. Ogromna inwestycja, której wartość przekracza 600 milionów złotych, została właśnie zatwierdzona przez Ministerstwo Infrastruktury i ma na celu zarówno rozładowanie korków, jak i poprawę bezpieczeństwa na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych regionu. Jakie konkretnie rozwiązania przyniesie ta modernizacja?
Nowe drogi i bezpieczniejsze skrzyżowania wzdłuż Zakopianki
Przede wszystkim planowana inwestycja uwzględnia budowę zupełnie nowych ciągów komunikacyjnych, które poprowadzą ruch lokalny z dala od głównej trasy. To odpowiedź na długotrwały problem korków oraz liczne zgłoszenia mieszkańców i samorządów o trudnym dostępie do posesji i niebezpiecznych zjazdach. Zaplanowano nie tylko powstanie nowych dróg, ale także gruntowną przebudowę istniejących, by zapewnić im szerokość 6 metrów oraz poprawić infrastrukturę dla pieszych – w tym nowe chodniki, które zwiększą bezpieczeństwo użytkowników na co dzień korzystających z tej trasy.
Projekt przewiduje także likwidację dotychczasowych ryzykownych lewoskrętów i zjazdów, które dotychczas negatywnie wpływały na płynność oraz bezpieczeństwo ruchu. W efekcie kierowcy mają zyskać nie tylko sprawniejsze połączenie na trasie Kraków–Myślenice, ale także szereg usprawnień na krótszych dystansach, zwłaszcza w obrębie miejscowości przylegających do Zakopianki.
Inwestycje rozpisane na lata – co już wiemy o harmonogramie?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała już, że przygotowania do rozpoczęcia prac projektowych ruszą w przyszłym roku. Sama realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2031–2032. W ramach przedsięwzięcia wybudowane zostaną 4,5 km nowych dróg lokalnych, natomiast ponad 21 km istniejących tras zyska nowoczesny standard. Te działania mają skutkować istotnym oddzieleniem ruchu tranzytowego od lokalnego, co pozwoli mieszkańcom bez problemów poruszać się pomiędzy sąsiednimi miejscowościami, nie wjeżdżając bezpośrednio na ruchliwą Zakopiankę.
Istotną częścią projektu jest także zwiększenie finansowania na budowę węzła w Jaworniku – kwota na ten cel wzrosła o przeszło 100 milionów złotych. To właśnie tu powstaną nowe rozwiązania drogowe, mające usprawnić wjazd i zjazd z głównej trasy oraz umożliwić bezpieczne przemieszczanie się pieszych.
Które odcinki Zakopianki przejdą największe zmiany?
Prace modernizacyjne obejmą szereg kluczowych fragmentów Zakopianki:
- Ponad 8 km od nowego układu w Libertowie aż do węzła w Głogoczowie,
- Odcinek w Krzyszkowicach (1,1 km) położony na północ od przyszłego węzła,
- Fragment w rejonie Syberii w Jaworniku o długości 1,3 km,
- Prawie kilometr na Tarnówku w Jaworniku,
- Droga od skrzyżowania z trasą wojewódzką nr 955 do węzła Myślenice przy ulicy Sobieskiego,
- Kolejny kilometr w południowej części Myślenic, na południe od powstającego węzła.
Wszystkie te miejsca są obecnie punktami newralgicznymi – regularnie tworzą się tu zatory oraz dochodzi do sytuacji niebezpiecznych. Po zakończeniu inwestycji, mieszkańcy i kierowcy mogą liczyć na znaczne podniesienie komfortu podróżowania.
Jakie zmiany dla regionu? Efekty w kontekście innych inwestycji
Warto podkreślić, że modernizacja Zakopianki będzie prowadzona równolegle z innymi dużymi projektami drogowymi w regionie. Prace te nie są uzależnione od długo zapowiadanego powstania drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. W najbliższym czasie ma zostać przedstawiony wariant nowego połączenia, które razem z realizowaną już Beskidzką Drogą Integracyjną S52, może zasadniczo zmienić rozkład ruchu w całym regionie. Obecnie trwają dogłębne analizy dotyczące wyboru najkorzystniejszego rozwiązania.
Dzięki temu pakietowi inwestycji mieszkańcy zyskają łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły i urzędów, a kierowcy przemierzający Małopolskę szybciej i wygodniej dotrą do celu. Zmiany na Zakopiance to nie tylko wygoda, ale także większe bezpieczeństwo oraz niższe ryzyko wypadków na najbardziej obciążonych odcinkach tej trasy.