W Krakowie zainicjowano działania mające na celu skuteczną kontrolę użytkowników elektrycznych hulajnóg i rowerów. Miasto planuje zakup nowoczesnego urządzenia do pomiaru prędkości, tzw. hamowni, która umożliwi dokładne badanie, czy pojazdy te spełniają wymagane normy prędkości i są legalnie dopuszczone do ruchu.
Nowe regulacje dla jednośladów w Krakowie
Krakowska policja stawia sobie za cel wyeliminowanie z ulic pojazdów, które z wyglądu przypominają rowery, ale w rzeczywistości osiągają niebezpieczne prędkości porównywalne z motocyklami. Nowa technologia pozwoli na precyzyjne pomiary prędkości, aby upewnić się, że rowery elektryczne nie przekraczają 25 km/h, a hulajnogi utrzymują bezpieczny limit 20 km/h. Dotychczasowe pomiary oparte na prędkościomierzach użytkowników nie były wystarczająco wiarygodne.
Aktualne przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg wymagają przestrzegania kilku kluczowych zasad: zakaz jazdy po chodnikach z pewnymi wyjątkami, zakaz holowania i przewożenia pasażerów oraz obowiązek posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy dla młodzieży w wieku 10-18 lat.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Jednym z głównych problemów jest pojawianie się na ścieżkach rowerowych pojazdów udających rowery, które jednak poruszają się z prędkościami charakterystycznymi dla motocykli. Takie zachowanie jest nie tylko niezgodne z prawem, ale także stwarza zagrożenie dla innych użytkowników dróg. Policja podkreśla, że jeśli pojazd jest mechaniczny, kierowca musi mieć odpowiednie uprawnienia do prowadzenia motocykla.
Nowoczesna technologia w służbie prawa
Wprowadzenie nowego urządzenia do pomiaru prędkości jest innowacyjną inicjatywą Krakowa, pierwszego miasta w Polsce, które zdecydowało się na taki krok. Obecnie trwają testy tego sprzętu, który ma być sprowadzony z Holandii. Dzięki niemu policja będzie mogła skuteczniej egzekwować przepisy dotyczące maksymalnych prędkości dla jednośladów.
Policja przypomina również o zasadach dotyczących najmłodszych użytkowników hulajnóg elektrycznych. Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z takich urządzeń wyłącznie w strefie zamieszkania i pod nadzorem dorosłych. Z kolei młodzież w wieku od 10 do 18 lat musi posiadać kartę rowerową lub odpowiednie prawo jazdy.
Podjęte kroki mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i ścieżek rowerowych w Krakowie, a także dostosowanie się do rosnącej popularności i dostępności elektrycznych pojazdów jednośladowych.