Kraków postanowił wprowadzić zmiany w miejskim systemie roweru publicznego, zlecając szczegółową analizę, której celem jest wyznaczenie kierunków rozwoju tego systemu. Z czterech zgłoszonych ofert, najkorzystniejszą przedstawił Zespół Doradców Gospodarczych TOR z Warszawy, oferując wykonanie analizy za nieco poniżej 50 tys. zł. To postępowanie, zakończone przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, ma na celu opracowanie nowej formy wypożyczalni rowerów miejskich bądź modernizację już istniejących rozwiązań.
Zakres zamówienia i jego cele
Kluczowym zadaniem jest dokładna analiza obecnych systemów, takich jak LajkBike, Park-e-Bike oraz miejskiej wypożyczalni rowerów cargo. Analizie podlegają także modele krajowe i zagraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych działających w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Trójmieście, Warszawie i Strasburgu. Te systemy są interesujące z uwagi na integrację z możliwością długoterminowego najmu.
Opracowanie ma uwzględniać różne warianty przyszłego systemu, obejmujące zarówno klasyczne, jak i elektryczne rowery. Modele będą rozważane w kontekście stacyjności oraz braku stacji. W przypadku rowerów elektrycznych analiza obejmie technologie ładowania, takie jak stacje dokujące oraz wymianę akumulatorów, oceniając ich zalety, ograniczenia i kompatybilność. Każdy model będzie miał określoną wielkość systemu, która zawiera liczbę rowerów i rozmieszczenie stacji na terenie Krakowa.
Aspekty finansowe i czasowe
Analiza powinna również zawierać prognozy dotyczące kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, potencjalnych przychodów, struktury taryfowej oraz identyfikacji ryzyka. Istotnym elementem będzie rekomendacja modelu gwarantującego określony poziom usług oraz kluczowe wskaźniki efektywności. Na przeprowadzenie tego zadania przewidziano 60 dni od momentu podpisania umowy. Warunkiem uczestnictwa w postępowaniu było doświadczenie w podobnych analizach przeprowadzonych w Polsce w ciągu ostatnich pięciu lat, a decydującym kryterium wyboru była cena oferty.
Podsumowanie przetargu
Do 11 lipca 2025 roku złożono cztery oferty. Najtańszą propozycję przedstawił Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. z Warszawy, wyceniając swoje usługi na 49 298,40 zł brutto. Oferta ta spełniła wszystkie wymagania formalne i merytoryczne, co przesądziło o jej wyborze 30 lipca 2025 roku. Inne oferty pochodziły od KO Projekty Katarzyna Chojnacka z Jeleniej Góry (54 489,00 zł brutto), Kompleksowe Usługi Doradcze Maciej Gabory z Wrocławia (114 759,00 zł brutto) oraz DS Consulting Sp. z o.o. z Gdańska (157 440,00 zł brutto). Żadna z propozycji nie została odrzucona, a cały proces przeprowadzono zgodnie z regulaminem ZTP, który stosuje się do zamówień wyłączonych spod reżimu ustawy Prawo zamówień publicznych.