Zbliżający się festiwal muzyczny w Krakowie to coś więcej niż tylko przegląd koncertów – to podróż przez historię miasta, której przewodnikiem są dźwięki z przeszłości i dzieła wybitnych kompozytorów. Organizatorzy tegorocznej edycji skupili się nie tylko na odtworzeniu atmosfery dawnych salonów muzycznych, ale również na przypomnieniu o wybitnych twórcach pochodzenia polskiego, których losy rozrzuciły po świecie. Krakowskie wydarzenie zaprasza wszystkich, którzy chcą odkryć mniej znane oblicze muzycznego dziedzictwa Polski.

salony muzyczne – centrum krakowskiego życia artystycznego

W XIX wieku, gdy Kraków znajdował się w cieniu zaborów, salony muzyczne stawały się oazą dla kultury i narodowej tożsamości. Dzisiejszy festiwal nie tylko przywołuje wspomnienie tamtych czasów, ale także tchnie nowe życie w przestrzenie, gdzie kiedyś spotykali się artyści i miłośnicy sztuki. Wybór lokalizacji koncertów – od historycznych salonów przy ul. Studenckiej i Garncarskiej, po reprezentacyjne sale Pałacu Krzysztofory – to świadome nawiązanie do tej bogatej tradycji.

Oprócz sentymentalnego powrotu do korzeni, wydarzenie stawia na twórców, którzy swoją działalnością wykraczali poza granice kraju. Festiwal daje nieczęstą okazję usłyszenia utworów Maurycego Moszkowskiego, Romana Palestra czy Szymona Laksa – artystów, których życie i dorobek są często pomijane w głównym nurcie.

przegląd festiwalowych koncertów i wykonawców

Cykl wydarzeń rusza 6 września 2025 roku w klimatycznym wnętrzu przy ul. Studenckiej. Na otwarcie wystąpi Polish Violin Duo z Piotrem Pawlakiem, prezentując dzieła Moszkowskiego oraz Palestra. Już dzień później, w zabytkowych murach Pałacu Krzysztofory, zabrzmią pieśni Laksa w interpretacji znakomitej mezzosopranistki Hanny Hipp i pianisty Grzegorza Manii.

W kolejnych dniach uwaga publiczności skupi się na utworach Henryka Warsa, zaprezentowanych przez kwartet smyczkowy V4 pod kierownictwem Mirandy Liu. 18 września miłośnicy instrumentalnej kameralistyki będą mogli uczestniczyć w wykonaniu sonat gambowych Bacha przez wiolonczelistę Bartosza Koziaka i klawesynistkę Elżbietę Stefańską – koncert odbędzie się w jednym z wciąż czynnych krakowskich salonów muzycznych, co dodatkowo podkreśli wyjątkowy klimat spotkania.

nowe interpretacje znanych i mniej znanych dzieł

Festiwalowy program to nie tylko klasyka w tradycyjnym wydaniu. 26 września w salonie muzycznym przy ul. Studenckiej Herbert Piano Trio zagra Beethovena, prezentując Trio fortepianowe D-dur „Duch”. To propozycja zarówno dla wytrawnych melomanów, jak i osób chcących rozpocząć swoją przygodę z muzyką kameralną.

Na przełomie września i października, wydarzenie wejdzie w finałową fazę. 29 września altowiolistka Katarzyna Budnik oraz pianista Grzegorz Mania sięgną po utwory Wojciecha Gawrońskiego, Philippa Scharwenki i Zygmunta Stojowskiego, odsłaniając mniej znane karty polskiej muzyki. Zwieńczeniem festiwalu będzie koncert duetu fortepianowego Charles Owen i Katya Apekisheva. Artyści zestawią ze sobą klasykę Mozarta i Schuberta z utworami Władysława Żeleńskiego oraz Witolda Lutosławskiego, pokazując bogactwo i różnorodność europejskiej muzyki fortepianowej.

festiwal otwarty dla wszystkich

Niezwykłym atutem wydarzenia jest jego dostępność – część koncertów można odwiedzić bezpłatnie. To propozycja dla szerokiego grona odbiorców, nie tylko dla znawców muzyki klasycznej. Festiwal nie tylko przypomina o roli krakowskich salonów muzycznych, ale również pomaga odkryć zapomniane nazwiska i dzieła, które zasługują na nową publiczność.

Dzięki różnorodności repertuaru i starannemu doborowi wykonawców, festiwal staje się jednym z najważniejszych punktów na muzycznej mapie Krakowa w tym roku. Zaproszeni artyści, wyjątkowe miejsca i wartościowy program czynią z niego wydarzenie, którego nie warto przegapić – zarówno dla doświadczonych melomanów, jak i tych, którzy dopiero zaczynają odkrywać fascynujący świat muzyki klasycznej.